afselm

  • ۰
  • ۰

موانع و عوامل جذب سرمایه گذاری خارجی 24ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 24

این مقاله موانع و راهکارها را بررسی می کند

جریان سرمایه گذاری خارجی در کشورهای توسعه نیافته

چکیده

اغلب کشور های در حال توسعه برای رونق دهی به اوضاع اقتصادی، ایجاد اشتغال و دستیابی به رشدو توسعه اقتصادی پایدار با مشکل کمبود منابع سرمایه گذاری روبرو هستند. کمبود در آمد های ارزی ناشی از صادرات و نرخ ناعادلانه مبادله که اغلب به زیان صادر کنندگان کالاها و مواد اولیه خام در حال تغییر است و انبوه جمعیت و مصرف به نسبت بالااز عواملی است که منابع پس انداز قابل تبدیل به سرمایه گذاریهای مولد در این گونه کشور ها را بشدت محدود می سازد .جبران عقب ماندگی و دستیابی به توسعه پایدار، نیازمند سرمایه گذاری برای بهره جویی از مزیتهای نسبی و تواناییهای بالقوه اقتصادی است. در فرآیند جهانی شدن، سرمایه نیز با سهولت قابل نقل و انتقال است.اما سرمایه گذاران به دنبال کسب سود بیشتر و مکانی امن برای سرمایه گذاری هستند . با اشباع سرمایه گذاری در کشور های پیشرفته صنعتی، نرخ بازده سرمایه گذاری در این کشورها رو به نزول می‌رود و سرمایه گذاران همواره در صدد بهره جویی از فرصتهای با بازده بیشتر هستند .چنانچه امنیت سرمایه گذاری در کشور های در حال توسعه و اقتصادهای در حال گذار تضمین شده و بستر قانونی لازم فراهم شود، سرمایه گذاران بین المللی میل و رغبت بیشتری برای حضوردراین گونه بازارها خواهند داشت. این امر به کشور های میزبان نیز فرصت بهره گیری از مزیتهای نسبی، رشد اقتصادی، اشتغال زایی و دستیابی به دانش و فناوری روز برای تولید کالاهای رقابتی در عرصه بین‌المللی را می دهد.بنابراین، تسریع در ورود سرمایه گذاری های خارجی، منافع متقابلی را برای کشور های میزبان و سرمایه‌گذاران بین‌المللی بدنبال خواهد داشت.در این مقاله، سرمایه گذاری خارجی و منافع و تهدیدات بالقوه پیرامون آن مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین، انگیزه های لازم برای سرمایه گذاری خارجی، دلایل مخالفان و طرفداران سرمایه گذاری خارجی، موانع سرمایه گذاری خارجی تشریح شده و درپایان راهکارهای جذب سرمایه گذاری خارجی ارائه می شود.مقاله حاضر از نوع توصیفی است و ابزار جمع آوری اطلاعات آن به روش کتابخانه ای است. نتایج حاصل از این تحقیق می تواند مورد استفاده سیاست گذاران مالی واقتصادی، تصمیم گیرندگان بازار سرمایه، سرمایه گذاران داخلی و مدیران شرکتها قرار گیرد.

مقدمه کمبود سرمایه در مباحث اقتصادی به عنوان یکی از مهمترین عوامل توسعه نیافتگی مطرح شده است. به عبارت دیگر، رشد و توسعه اقتصادی بدون انباشت سرمایه امکان پذیر نخواهد بود؛ به گونه ای که بسیاری از متفکران دلیل توسعه نیافتگی بسیاری از کشورها را کمبود در آمد و پس انداز و در نتیجه سرمایه گذاری نا کافی می دانند.سرمایه می تواند بخش تولید را تحرک ببخشد و باافزایش تولید، موجب رشد تجارت، بهبود سطح زندگی مردم و رشدو توسعه اقتصادی شود . فقدان سرمایه یکی از علل اصلی گرفتار آمدن بسیاری از کشورها در دورباطل فقر و توسعه نیافتگی شناخته شده است و علاوه بر آنکه بیکاری گسترده را بدنبال دارد، موجب عقب ماندگی سطح تولید مالی می شود ودر مرحله بعد به فقر اقتصادی می انجامد . در مباحث مربوط به توسعه اقتصادی، راه حل اصلی فائق آمدن بر مشکل کمبود سرمایه و خروج از دور باطل فقرو توسعه نیافتگی، استفاده کشور های در حال توسعه از سرمایه های انباشته شده در کشور های توسعه یافته عنوان شده است .به عبارت دیگر،آنچه استفاده از سرمایه گذاری خارجی را بویژه برای کشور های در حال توسعه ضروری می سازد، وجود شکاف میان پس انداز و سرمایه گذاری در این کشور هاست که از یک سو به دلیل ناکافی بودن پس انداز ملی واز سوی دیگر، براثر توسعه نیافتگی بازارهای مالی در کشور‌های مزبور، پدیده عام کمبود سرمایه و گرایش به جذب سرمایه گذاری خارجی را شکل گرفته است.سرمایه گذاری خارجی معمولادردو قالب سرمایه گذاری خارجی درسبدمالی(foreign portfolio investment)=(FPI) وسرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI=foreign direct investment) صورت می گیرد.

انواع سرمایه گذاری خارجیسرمایه گذاری خارجی به تحصیل دارایی شرکتها، موسسات وافرادکشورهای خارجی تعبیر می شود. سرمایه گذاری خارجی به دو صورت قابل تفکیک است: سرمایه گذاری مستقیم که کشور یا سرمایه گذار خارجی مستقیما و یا با مشارکت سرمایه گذاران داخلی مبادرت به سرمایه گذاری می کند(FDI) و سرمایه گذاری غیر مستقیم که معمولا از طریق خرید سهام واوراق قرضه در بورس توسط سرمایه گذاران خارجی صورت می گیرد.(FPI)صندوق بین المللی پول، سرمایه گذاری مستقیم خارجی رادر شرکتهایی موثر می داند که به نحو موثری توسط افراد یا موسسات خارجی کنترل می شوند . شکل عمومی این سرمایه گذاری عبارت است از سرمایه گذاری در شعبه ها و واحد های تابعه شرکتهای فراملیتی.تعیین اینکه یک شرکت توسط خارجیان بطور موثری کنترل می شود یا نه،کار چندان ساده ای نیست. از این لحاظ، ضوابطی برای این منظور در نظر گرفته می شود که عبارتنداز:- مالکیت 50درصد یا بیشتر از سهامی که حق رای دارد توسط خارجیان.- مالکیت 25 درصد یا بیشتر سهام توسط یک فرد یا بنگاه خارجی.- حضور گروه های خاص خارجی در هیئت مدیره.سرمایه گذاری مستقیم می تواند به صورت سرمایه گذاری جدید، سرمایه گذاری مجددازدرآمدها و یاوام از یک شرکت مادر یا شرکت تحت کنترل آن باشد. سرمایه گذاری مستقیم را می توان به کمک این ضابطه که برای کسب منافع پایدارونیز قدرت لازم در مدیریت بنگاه صورت می‌گیرد، از سرمایه گذاری غیر مستقیم باز شناخت.اما خصوصیت بارز این سرمایه‌گذاریها آن است که این سرمایه گذاریهای خارجی صرفا یک سرمایه گذاری نیست، بلکه انتقال تکنولوژی، تجربیات و مهارتهای مربوط به مدیریت و بازاریابی و حضور در بازارهای جهانی را نیز می تواند به همراه داشته باشد که ممکن است اهمیت آن برای کشور پذیرای سرمایه‌گذاری مهمتر از ورود سرمایه صرف باشد .در سرمایه گذاری مستقیم، کشور یا شرکت سرمایه گذار مسئولیت امور مالی شرکت تولیدی و یا تجاری رادر کشور سرمایه پذیر بر عهده دارد واداره و کنترل شرکت جزء وظایف شرکت سرمایه گذار محسوب می شود .سرمایه گذاری در سبد مالی(غیر مستقیم) تمام سرمایه گذاریهای یک شخصیت حقیقی یا حقوقی مقیم در یک کشور در اوراق بهادار یک بنگاه مقیم در کشور دیگر را در بر می گیرد. هدف از این نوع سرمایه گذاری تحصیل حداکثر سود از طریق تخصیص بهینه سرمایه در یک پرتفوی بین المللی است. سرمایه گذار در جهت نیل به این هدف با خرید اوراق قرضه و سهام شرکتها در معاملات بورس و حتی سپرده گذاری بلند مدت در بانکهای دیگر کشورها، اقدام به تخصیص بهینه ثروتش می کند تا بدین ترتیب، ریسک سرمایه گذاری ثروتش را کاهش دهد و درآمد زیادتری بدست آورد. در این نوع از سرمایه گذاری خارجی، بر خلاف سرمایه گذاری مستقیم خارجی، سرمایه گذار در اداره واحد تولیدی نقش مستقیم نداشته و مسئولیت مالی نیز متوجه وی نیست.









سایر محصولات :
موانع و عوامل جذب سرمایه گذاری خارجی 24ص

موانع و...

موانع تکوین دولت مدرن و توسعه اقتصادی در ایران 20ص

موانع تکوین دولت مدرن...

موانع توسعه بهره وری درایران

موانع توسعه بهره وری درایران...

موانع اتحاد و انسجام اسلامی

موانع اتحاد و انسجام اسلامی...

موازنه واکنش شیمیایی به روش وارسی

موازنه واکنش شیمیایی به روش وارسی...

مواد معدنی 20ص

مواد معدنی 20ص...

پاورپوینت “ زبان مصنوعی ARTIFICIAL TONGUE ”

پاورپوینت “ زبان مصنوعی ARTIFICIAL TONGUE...

مواد شیمیایى که مى خوریم

مواد شیمیایى که مى خوریم...

مواد به کار رفته در روش سل–ژن

مواد به کار رفته...

مواد اولیه پروتئین حیوانی در تغذیه طیور 15ص

مواد اولیه پروتئین حیوانی در تغذیه طیور...

مواد اولیه پروتئین حیوانی در تغذیه طیور 14ص

مواد اولیه پروتئین...

مهندسی مجدد

مهندسی مجدد...

مهندسی ارزش

مهندسی ارزش...

مهارتهای یادگیری 11ص

مهارتهای یادگیری 11ص...

مهارتهای آموزشی

مهارتهای آموزشی...

منگنزMnManganese

منگنزMnManganese...

منطقه گلشهر

منطقه گلشهر...

منشور ملی حقوق دانش آموز

منشور ملی حقوق دانش آموز...

منحنی های افق

منحنی های افق...

مناطق اقلیمی

مناطق اقلیمی...

منابع صنایع اسلامی

منابع صنایع اسلامی...

منابع انسانی با کیفیت ؛ کلید طلایی رقابت

منابع انسانی با...

منابع انرژی تجدید پذیر 10 ص

منابع انرژی تجدید...

منابع انرژی تجدید ناپذیر 3ص

منابع انرژی تجدید ناپذیر 3ص...

منابع آلودگی هوا و کاربرد پرتو فرا بنفش و ازون

منابع آلودگی هوا...

پاورپوینت “ مباحثی در خصوص عوامل زیان آورشیمیایی محیط کار ”

پاورپوینت “ مباحثی در خصوص عوامل زیان...

منابع آب‌های زیرزمینی در جهان

منابع آب‌های زیرزمینی در...

منابع آب‌های زیرزمینی در جهان 25ص

منابع آب‌های زیرزمینی در جهان...

ملاک دوست یابی

ملاک دوست یابی...

ملاحظات اساسی برای تهیه برنامه های اقدام اضطراری

ملاحظات اساسی برای تهیه برنامه...

مکانیک خاک

مکانیک خاک...

مکان در معماری3

مکان در معماری3...

مقررات مربوط به بودجه 15 ص

مقررات مربوط به...

مقررات مالیاتی و الزامات آن در گروه شرکتها 20 ص

مقررات مالیاتی و الزامات آن...

مقدمه شیشه سرامیک

مقدمه شیشه سرامیک...

مقدمه حسابداری نوین

مقدمه حسابداری نوین...

مقدمه ای بر بوقلمون

مقدمه ای بر بوقلمون...

مقدمه ای بر بسته بندی مواد غذایی 42ص

مقدمه ای بر بسته...

مقدمه ای بر بسته بندی مواد غذایی 42 ص

مقدمه ای بر بسته...

مقدمه ای بر بسته بندی 15ص

مقدمه ای بر...

مقایسه هزینه اثربخشی روش دیالیز با پیوند کلیه با استفاده از شاخص دالی در بیمارستان شهیدهاشمی نژاد

مقایسه هزینه اثربخشی...

مقایسه خصوصیات پرواری و لاشه بره های نرلری بختیاری

مقایسه خصوصیات پرواری و...

مقایسه اثربخشی مدارس دولتی با مدارس غیر انتفاعی 5 ص

مقایسه اثربخشی مدارس دولتی با مدارس غیر...

مفهوم کار آفرینی

مفهوم کار آفرینی...

مفهوم عدالت در حقوق 26 ص

مفهوم عدالت در حقوق...

مفهوم حسابرسى

مفهوم حسابرسى...

مفهوم تابع 14 ص

مفهوم تابع 14 ص...

مفاهیم زلزله ناقص 7ص

مفاهیم زلزله ناقص 7ص...

مفاهیم حسابداری صنعتی 25 ص

مفاهیم حسابداری صنعتی ...

آموزش مرحله به مرحله نقاشی

آموزش مرحله به...

چگونگی پیدایش زمین و حیات بر روی آن
چک از دیدگاه کیفری 5 ص
چک ، سفته و ظهر نویسی 30 ص
چک 10ص
چپ انقلابی و تشکلات کارگری
ماست 5ص
چربی
کنسرو سازی 63 ص
یون
شرکت پیشتاز قطعه سناباد ( M S T GROUP ) 109 ص
کنسرو سازی 63 ص
چگونگی پیدایش زمین و حیات بر روی آن

کلمات کلیدی :سرمایه گذاری خارجی سرمایه گذاری ستقیم گذاری ستقیم خارجی شود سرمایه گذاری است سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذار جذب سرمایه گذاری سرمایه گذاری خارجی سرمایه گذاری گذاری خارجی گذاری ستقیم سرمایه گذاران توسعه یافتگی سرمایه گذار حال توسعه توسعه اقتصادی برای کشور سرمایه گذاری خارجی توسعه ستقیم اقتصادی
  • ۹۶/۰۸/۲۹
  • وبلاگ وبلاگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی